Understanding Pinion Angle
The often misunderstood pinion angle is simply the angle formed by the centerlines of the driveshaft and rear differential pinion gear where they meet at the rear u-joint. When the pinion angle is set correctly, it is the same angle, but in the opposite direction as the angle formed by the engine-transmission centerline and the driveshaft at the front u-joint (see illustration below). The pinion angle is usually adjusted to match the engine angle as it is easier to change. Contrary to popular opinion, pinion angle is not a tuning aid. Correctly set, it will balance the driveshaft u-joints minimizing vibration and power loss.
Measuring the Drivetrain Angles
A digital protractor or smart level is the best tool to measure the required angles. Engine centerline measurement can be taken from the vertical surface of the transmission tailshaft, the oil pan rail, or the front face of the harmonic balancer. Most production vehicle drive-train angles will run slightly downhill towards the rear bumper. A typical measurement may be 2 to 3 degrees. Driveshaft centerline angles can be measured directly on the shaft tube. Pinion gear centerline angles can be measured on the universal joint yoke or axle housing flange. It is important to be careful how you position the measuring tool so all the angles have the same reference plane. Remember the measurements must be taken with the rear suspension collapsed to the correct ride height.
Adjusting the Third Member Pinion Angle
As an example, a two-degree downhill drivetrain angle would require the third member to be set at two degrees with the snout slightly raised. Pinion angle is set by equally adjusting the upper control arm lengths. Lengthening the arms raises the pinion snout. Upper arm must be unbolted from the axle tabs and jam nut loosened for adjustment. Be sure to tighten the jam nuts and mounting hardware to the torque value specified in this installation guide.
Note: High traction vehicles operated for extended periods at full throttle, such as drag or road racing, may need to compensate for flex in the suspension system by setting the pinion angle an additional 1 to 2 degrees down to avoid drivetrain vibration.
Oublie les références à l'ajustement des "upper arms", ils font référence à un système de suspension autre.
De ce que j'ai compris des réglages de pinion angle en général, si effectivement ton ensemble moteur/boite est penché de 2° ou 3° , il semble tout a fait normal que tu sois a +2/+3° au niveau de ton différentiel.
Les traction bars auraient en effet l'utilité de "bloquer" l'angle en question, sinon si tu fais pas de drag, peut être que rabaisser ton angle de différentiel et le ramener a 1° serait suffisant pour compenser les accélérations ?
Peut être que si tu as du wheel hop, alors la question ne se pose pas j'imagine ?
J'ai une question surement idiote concernant les traction bars, outre le fait de bloquer l'angle, ont elle la fonction de régler cet angle ? Puis je m'affranchir des tranches de fromage (wedge) à mettre sous le pont ?
Si par exemple mon ensemble moteur/boite est a -3° et que après installation de mes lames et sans réglages, j'ai la face de mon différentiel a -1° par exemple (soit 4° en deçà de l'idéal), puis je jouer avec les traction bars pour régler cet angle ? J'imagine qu'en faisant ca je ne fais que "tirer sur la gueule" des lames ou ce qu'ils appellent plus correctement la "pré contrainte". Donc je ne comprends pas vraiment le lien entre la précontrainte et le réglage de l'angle de transmission a proprement parler.
Ce message a été modifié par tastybonus - 30 November 2014 - 11:24 PM.